Burlövs kommun testar
ny välfärdsteknologi

Det ställs höga krav på vård-och omsorgssektorn som är under konstant press på att leverera god kvalitet samtidigt som att budgeten ska gå ihop. Inte alltid två krav som går hand i hand. Med hjälp av välfärdsteknologin vill Burlövs kommun skapa nya sätt att arbeta, som kan binda samman ekonomi och kvalitet.

Den nya lösningen heter Sekoia och är väl beprövad i kommuner i Danmark, där de stöttar över 1 miljon vård-och omsorgsuppgifter per månad. Projektet kommer att äga rum på två boenden i kommunen: Boklundens äldreboenden och Granlinden LSS Boende. Här är förväntningen att man nu ska kunna skapa en överblick för de anställda och uppnå en bättre arbetsprocess genom bättre planering av de dagliga uppgifterna.

”Det handlar i grund och botten om att frigöra tid till den direkta kontakten med den boende genom att lätt ha tillgång till information om den boendes dagliga vård och omsorg. Personalen får en bättre överblick över dagen och det bör kunna hjälpa dem i deras arbete”, förklarar Lars Wästberg som är socialchef i Burlövs kommun.

Bättre transparens och kommunikation med anhöriga
Sekoia är utvecklat specifikt för brukare och personal inom vård- och omsorgsområdet. I Burlövs kommun vill man ha ett bättre samarbete mellan dessa olika grupper.

Den nya teknologin ska även bidra till att ge anhöriga ökad inblick och delaktighet:

"Vi undersöker hela tiden de möjligheter som ny välfärdsteknologi ger. I år sker det en hel massa på den punkten som ska hjälpa oss att bygga broar mellan människor och behov ", säger Ninette Hansson som är utvecklingsstrateg i Burlövs kommun.

"Förväntningarna är att det ger oss möjlighet att lösa uppgifterna mer effektivt och att det samtidigt ger oss en smidigare kommunikation och en bättre upplevelse för de boende", fortsätter hon.

Involvering och inkludering
I 12 danska kommuner har Sekoia rullats ut på över 50 olika vård- och omsorgsboenden. Här skapar lösningen det värde som användarna efterfrågar. Som exempelvis i Fredericia kommun:

"Det är så smart. Hos oss innebär systemet att de anställda inte ständigt springer fram och tillbaka mellan den boende och kontoret med lappar i fickan och meddelanden som inte får glömmas bort. Sekoia har minskat antalet fel till nästan noll. Men det viktigaste är att man har frigjort tid för vård och personlig kontakt ", förklarar verksamhetschefen på Hybyhus, Joan Hartvig.

Visar projektet i Burlöv att det är så gynnsamt som man önskar, så ska välfärdslösningen rullas ut på alla boenden.


Kontakta Burlövs kommun                                                                                  

Socialchef: Lars Wästberg.
Telefon 040-625 63 35
E-mail: lars.wastberg@burlov.se

Utvecklingsstrateg: Ninette Hansson.
Telefon 040 625 63 24
E-mail: ninette.hansson@burlov.se

3 digitala tips som
stärker yrkeskompetensen

På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.

19.06.2017   |   LÄS MER
Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Västerås kommun blev tilldelade utmärkelsen som Sveriges eHälsokommun 2017 på nordens ledande eHälsomöte - Vitalis. Vi intervjuade vinnarna om deras förändring och digitala framsteg.

12.06.2017   |   LÄS MER
Installation VS Implementation
Digital planering

När du köper ett digitalt planeringssystem, vill du mest troligt ha höga förväntningar om att systemet ska hjälpa dig att öka effektiviteten och ge bättre omsorg för dina boende. Det var ju just därför köpte du systemet. Men dessa resultat kommer inte att upplevas som magiskt när du har utfört transaktionen till leverantören av planeringssystemet.

17.05.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00