Från anmälningar till
förebyggande av avvikelser

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. 

En negativ händelse enligt Lex Maria eller Lex Sarah är en avvikelse inom vården, något som av naturliga skäl kan skada den berörda individen. En händelse av denna typ ger i många fall en känsla av ”om vi bara hade …”, eller ännu större vånda om någon skadats på grund av en åtgärd som vidtagits.

Anmälningar bidrar till att förbättra vårdkvaliteten och leder därmed till ökad säkerhet för vårdtagarna. Däremot bidrar de inte i någon högre grad till att förebygga och reducera antalet händelser. Det gör emellertid förändrade arbetsrutiner. Detta vill vi gärna slå ett slag för i denna artikel.

Socialstyrelsen: ”För få förebyggande insatser”

Socialstyrelsen har för första gången i 2016 kartlagt kommunernas patientsäkerhetsarbete i den årliga lägesrapporten. Av 316 tillfrågade kommuner och stadsdelar har 257 kommuner svarat på frågor, vilket motsvarar 81 procent. Kommunerna har bland annat fått frågor om riskområden och det förebyggande arbetet.

”Det vi ser av svaren är att läkemedel och fall bedöms som de stora riskområdena för uppkomst av vård-skador. Närmare 90 procent av kommunerna anger dessa områden som ett av deras största riskområden”, berättar sakkunnig Carina Skoglund på Socialstyrelsens hemsida.

Det förebyggande säkerhetsarbetet är framför allt individuella riskbedömningar som görs för att motverka avvikelser, t. ex. fall, trycksår och undernäring bland äldre personer.

Detta är den första lägesrapporten inom patientsäkerhetsområdet som speglar patientsäkerheten inom både den landstingsfinansierade och kommunala hälso- och sjukvården. Rapporten syftar till att vara ett kunskapsunderlag till stöd för det fortsatta patientsäkerhetsarbetet på nationell och lokal nivå. Genom att redovisa nuläget, spegla skillnader på utfall i landet och visa goda resultat är målet att bidra till inspiration för verksamheter med mindre goda resultat.

  • Uppfattningen inom kommunerna om vilka delar som ingår i ett ledningssystem varierar och det är skillnader i arbetet med att utveckla och implementera rutiner för patientsäkerhetsarbetet.
  • Kommunerna uppger behov av att förstärka befintliga utbildningsinsatser inom patientsäkerhetsområdet. Det finns behov av att bedriva patientsäkerhetsutbildningar mer systematiskt.
  • Fall och läkemedel framstår som de största riskområdena för uppkomst av vårdskada i kommunal vård.
  • En stor andel kommuner uppger att man arbetar med riskbedömningar inom främst undernäring, trycksår och fall. Resultaten pekar på att det görs alltför få planerade förebyggande åtgärder.

Läs mer här: Socialstyrelsen

92 % färre negativa händelser

Sekoia fokuserar på vårdsäkerheten eftersom vi upplever att våra kunder kan förändra sina rutiner med goda resultat. Det bidrar till att förbättra vårdtagarnas hälsosituation och reducera smärta. Dessutom får medarbetarna en välbehövlig ryggdunk.

Att kunna förkorta hela sjukdomsförloppet genom att erbjuda optimal vård – vilket samtidigt ger vårdpersonalen en känsla av att ha erbjudit bästa möjliga omsorg och trygghet – är något som kräver fokus och rutiner som tar hänsyn till alla tänkbara typer av händelser. I värsta fall kan negativa händelser leda till dödsfall. Och i ett sådant fall hjälper inga anmälningar.

I den här artikeln kan du läsa om Landsbyen Sølund i Danmark, som på kort tid har lyckats reducera antalet negativa händelser inom vården med 92 % (jämfört med samma period föregående år). Det är en enorm bedrift, som borde väcka stor entusiasm.

Hur gjorde de? De har tagit fram arbetsrutiner som känns logiska för medarbetarna. De här rutinerna har optimerats i Sekoia som nu innehåller all information de behöver på den plats där den behövs. Det innebär att man i varje given vårdsituation, t.ex. vid medicinering, har tillgång till organisationens hela kunskapsunderlag för vårdtagaren och all planering för honom eller henne. Det säkerställer transparens och imponerande resultat.

– De särskilda pekskärmarna hjälper oss att löpande dokumentera allt vi gör i stället för att vi ska lägga in all information på många olika ställen i slutet av arbetsdagen. Det minskar risken för fel och gör arbetet mer effektivt, säger Anne Christensen som är chef för Boenhed 8 vid Sølund.

Digitalisering kan stödja
kommunens kvalitetssäkring

Är det en viktig ambition att sträva efter att uppnå bäst möjliga omsorg på landets LSS- och Äldreboende? Det tycker vi! Men samhällets resurser räcker inte till att utföra alla åtgärder i socialtjänsten. Därför måste beslutsfattare som verksamhetschefer ta ställning till hur resurserna ska stödja kvalitetssäkringen.

21.09.2017   |   LÄS MER
Implementation av välfärdsteknik
är inte en quick fix

Er organisation har bestämt sig för att introducera välfärdsteknik i verksamheten. Men hur och när kan verksamheten uppleva vinster av gjorda investeringar och vad bör man tänka på för att få ut maximal effekt av gjord investering. Vi har samlat en rad tips och råd, som kan hjälpa din organisation med ett lyckat införande av välfärdsteknik.

23.08.2017   |   LÄS MER
3 digitala tips som
stärker yrkeskompetensen

På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.

19.06.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00