Mini intervjuer
från Äldreomsorgsdagarna

Intervju #1 Filippa Kurdve, Verksamhetschef, Hälsa i Ängelholms kommun

Finns det en speciell orsak till, att du är intresserad av välfärdsteknik?

  • Ja, för att det är någonting ganska så stort just nu. Det kommer att bli en stor del av vårt arbete framöver, och vi behöver bli duktigare på det.

Vilken typ av teknologier är du intresserad i?

  • Nej, jag vill höra om vad som finns mera än jag vill höra om en specifik sak.

Vilka barriärer/utmaningar har ni identifierat i samband med välfärdsteknik?

  • Det ställs högre krav och demografin säger, att fler kommer att behöva ha hjälp. Vi ska räcka till för många flera. Ekonomiskt sett är inköp av teknik också något som kostar.

 Vilka fördelar/vinster ser ni primärt som resultat med välfärdsteknik?

  • Det finns riktigt många vinster – speciellt for den enskilda som ju framför allt kan få högre integritet och mer självständighet. Därutöver kan kommunerna naturligtvis också få många vinster.

Intervju #2 Johan Karén, Enhetschef, Rehabteam och hemsjukvård, Sala Kommun

Varför var du intresserad i upplägget om välfärdsteknik?

  • Det finns jättemycket teknik som kommer och man kan se jättemycket möjligheter i tekniken. Man har behov av det, i det jag jobbar med.

Har ni redan nu identifierat några barriärer när det avser välfärdsteknik?

  • Det finns ju alltid liksom lite motstånd mot ny teknik, tex att ny teknik tar tid at lära. Det krävs mycket förberedelse.

Hur jobbar ni med att komma förbi detta motstånd?

  • Alltså, det blir mindre och mindre motstånd när mer och mer blir digitaliserat. Man ser vikten av det också, så det blir lättare och lättare med personalen. Det finns inte mycket okunskap hos äldre personer och anhöriga. Jag tror att om några år kommer mycket att vara vardagsteknik 

Intervju #3 Elisabeth Lagerkrans, Utredare på Mynd. för tillgänglighet, leg. Arbetsterapeut

Utifrån din erfarenhet, vilka barriärer möter man så typisk i arbetet med välfärdsteknik?

  • Det är väl, att man vil veta mera och höra vad andra kommuner har gjort. Vilken typ av välfärdstekniker andra kommuner har använt och vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Och vad har fungerat, tycker du?

  • Ja, det är vad vi försäger att komma på. Jag styr ett Facebook Forum (vilket??) som handlar om välfärdsteknik och där kan kommuner ställa fråga och få svar

Vad är den största drivkraften för att komma i gång med välfärdsteknik?

  • Det är, att det kan bli bättre för personen och slutanvändaren, brukaren.
3 digitala tips som
stärker yrkeskompetensen

På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.

19.06.2017   |   LÄS MER
Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Västerås kommun blev tilldelade utmärkelsen som Sveriges eHälsokommun 2017 på nordens ledande eHälsomöte - Vitalis. Vi intervjuade vinnarna om deras förändring och digitala framsteg.

12.06.2017   |   LÄS MER
Installation VS Implementation
Digital planering

När du köper ett digitalt planeringssystem, vill du mest troligt ha höga förväntningar om att systemet ska hjälpa dig att öka effektiviteten och ge bättre omsorg för dina boende. Det var ju just därför köpte du systemet. Men dessa resultat kommer inte att upplevas som magiskt när du har utfört transaktionen till leverantören av planeringssystemet.

17.05.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00