Pekskärmarna förbättrar den
pedagogiska vården på Sølund

Sedan oktober 2015 har personalen på vårdhemmet Sølund använt specialutformade pekskärmar i sitt arbete. Totalt 64 skärmar har köpts in till tre av Sølunds boenden där de har hängts upp i brukarnas lägenheter och dagrum.

Den digitala skärmlösningen heter Sekoia och är ett led i ett pilotprojekt som ska effektivisera kommunikationen och planeringen kring den enskilde brukaren för alla oavsett vilken arbetsuppgift man har eller vilket skift man jobbar på.

– Ungefär 90 procent av våra brukare kan inte kommunicera verbalt. Det betyder bland annat att det finns mycket information som brukarna inte kan förmedla själva till de olika anställda och därför behöver vi mycket tydlig och enhetlig kommunikation, säger Lone Bahnsen Rodt, föreståndare för Landsbyen Sølund, Skanderborg kommun.

Löpande dokumentation
På skärmen i brukarens lägenhet anges de arbetsuppgifter som ska utföras hos brukaren, t.ex. borsta tänderna, gå en promenad eller ge medicin ett bestämt klockslag. När en arbetsuppgift har utförts bockar personalen av den på skärmen. Det innebär att personalen som t.ex. har kvällsskiftet kan se vilka uppgifter som har utförts under dagen och vilka som återstår.

Om en viktig arbetsuppgift inte har utförts, t.ex. ge medicin, signaleras det med rött på skärmen.

 – Skärmarna hjälper oss att löpande dokumentera vårt arbete i stället för att det hopas upp till arbetsdagens slut och vi slipper mata in massor av uppgifter på många olika ställen. Det minskar risken för fel och effektiviserar arbetet. Givetvis måste vi vänja oss vid att använda systemet på rätt sätt, men vi har fått en bra start och skärmarna kommer verkligen att förbättra vårt arbete, säger Anne Christensen, föreståndare för boende 8 på Sølund.

En preliminär sammanställning på boendet visar att bara vid ett enda tillfälle har personalen glömt att ge medicin sedan oktober då Sekoia togs i bruk. Detta kan jämföras med 13 fall av bortglömd medicingivning under perioden januari till oktober 2015.

Fokus på bästa praxis
Pekskärmarna bidrar också till att fokus riktas mot framgångarna inom den pedagogiska vården på Sølund eftersom systemet förmedlar viktig information om standarder, ger handledning på video och tips till arbetskamraterna. 

– Brukarna ska inte anpassa sig efter oss – vi ska anpassa oss efter brukarna. En brukare med t.ex. autism mår inte bra av att få tänderna borstade på tio olika sätt. Om det funkar bäst för hen att få tänderna borstade i sängen är det där det ska göras – oavsett om det är en erfaren anställd eller en vikarie som ska utföra arbetsuppgiften, och den informationen kan vi lätt förmedla via skärmarna, säger Anne Christensen.

Ett av målen med skärmprojektet är just informationsförmedling och systematisering inom ett område som tidigare präglats av individuella insatser, förklarar Lone Bahnsen Rodt.

– Vi kan se att arbetet med skärmarna leder till att mindre bra vanor bryts och bidrar till att skapa en ny mentalitet. Vi tar itu med det man skulle kunna kalla den privatpraktiserande socialpedagogiken som ibland präglas av en jag-vet-bäst-inställning. Nu ägnar vi oss i högre grad åt kunskapsdelning och fokuserar på bästa praxis, vilket gynnar såväl brukare som personal, berättar föreståndaren för Sølund.

Läs mer om Sølund här.

3 digitala tips som
stärker yrkeskompetensen

På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.

19.06.2017   |   LÄS MER
Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Västerås kommun blev tilldelade utmärkelsen som Sveriges eHälsokommun 2017 på nordens ledande eHälsomöte - Vitalis. Vi intervjuade vinnarna om deras förändring och digitala framsteg.

12.06.2017   |   LÄS MER
Installation VS Implementation
Digital planering

När du köper ett digitalt planeringssystem, vill du mest troligt ha höga förväntningar om att systemet ska hjälpa dig att öka effektiviteten och ge bättre omsorg för dina boende. Det var ju just därför köpte du systemet. Men dessa resultat kommer inte att upplevas som magiskt när du har utfört transaktionen till leverantören av planeringssystemet.

17.05.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00