Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Vitalis är nordens ledande eHälsomöte där aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag möts för att diskutera framtidens utmaning och lösningar inom vård och omsorg. I samarbete med SKL, FSS-Föreningen Sveriges Socialchefer och HSO-Handikappsförbunden har Vitalis tagit fram utmärkelsen ”Sveriges eHälsokommun”. Detta är en alldeles ny utmärkelse som delades ut för först gången i år.

De 5 utsedda finalisterna till utmärkelsen var Eskilstuna, Västerås, Göteborg, Linköping och Sollentuna. Utifrån dessa utsåg juryn Västerås kommun som vinnare. Motiveringstexten löd enligt följande:

”Med tydligt ledarskap, uttalad målsättning, inkluderande perspektiv och stort engagemang har man lyckats flytta fram positionerna och visa digitaliseringens potential för brukare, anhöriga och medarbetare. En kommun som ingår partnerskap med dem man är till för och som vill vara en stad med människor och teknik i en framgångsrik symbios. En kommun som visat hur digitala lösningar kan bidra till ett bättre liv för människor med kognitiva funktionshinder. En kommun som generöst delat med sig av sina erfarenheter och varit en föregångare, till stor inspiration för många andra!

För ett banbrytande, modigt, metodiskt och uthålligt arbete med invånare och medarbetare i fokus - priset till Sveriges ehälsokommun 2017 går till Västerås stad.”

Västerås digitala framsteg

Sekoia har efter deras utmärkelse fått en intervju med kommunikatören Lena Jansson om deras digitala framsteg. I frågan om vilka initiativ de har lyckas med svarar hon:

Västerås stad har arbetat med digitalisering och välfärdsteknik inom vård och omsorg i drygt tio år. Det finns många exempel på framgångsrika satsningar genom åren”.

Lena förklarar vidare at de har för exempel investerat i välfärdsteknologi på äldreboenden, MISTEL och E-hemtjänst. Välfärdsmodellen är samspelet mellan teknik, boendemiljö och arbetsmetod. Genom denna modellen förklarar Lena att de har minskat generella begränsningsåtgärder på äldreboende för personer med demenssjukdom. MISTEL betyder Mötesplats för Innovation i Samverkan – Testbädd för Livskvalitet. Lena klargör att detta hjälper dem att identifiera behov, sammanföra innovatörer med slutanvändarna och gör det möjligt att testa nya idéer direkt i äldreomsorgen. Till sist förklarar Lena att de tag hjälp av E-hemtjänst både för tillsyn på dagtid och via trygghetskamera nattetid.

Läs mer om utmärkelsen och Västerås framgångsrika utvecklingarbete med e-Hälsa här.

Rekommendationer till andra som vill arbeta med eHälsa

I aspekt på att arbeta succéfullt med eHälsa lägger Lena stor vikt på ett par punkter:

  • Se till helheten vid förändringsprojekt. Se över alla arbetssätt parallellt med att ny teknik inför.
  • Engagerad ledning med både chefer och politiker är en framgångsfaktor kombinerat med ett genuint intresse från medarbetarna.
  • Ta fram en strategi för att hantera den snabba teknikutvecklingen som sker. En strategi som ger möjlighet att fortsätta implementationen metodiskt och samtidigt eftertänksamt.
  • Involvera de som tekniken är till för tidigt i förändringsprocessen.
Digitalisering kan stödja
kommunens kvalitetssäkring

Är det en viktig ambition att sträva efter att uppnå bäst möjliga omsorg på landets LSS- och Äldreboende? Det tycker vi! Men samhällets resurser räcker inte till att utföra alla åtgärder i socialtjänsten. Därför måste beslutsfattare som verksamhetschefer ta ställning till hur resurserna ska stödja kvalitetssäkringen.

21.09.2017   |   LÄS MER
Implementation av välfärdsteknik
är inte en quick fix

Er organisation har bestämt sig för att introducera välfärdsteknik i verksamheten. Men hur och när kan verksamheten uppleva vinster av gjorda investeringar och vad bör man tänka på för att få ut maximal effekt av gjord investering. Vi har samlat en rad tips och råd, som kan hjälpa din organisation med ett lyckat införande av välfärdsteknik.

23.08.2017   |   LÄS MER
3 digitala tips som
stärker yrkeskompetensen

På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.

19.06.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00