Aces in places: 5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare eller IT Champions. Vi föredrar första termen, eftersom IT inte har så mycket med lyckas "bli digitala" att göra.

Motivation som den primära förändringskatalysatorn
Genom att inkludera din vårdpersonal i resan mot papperslösa mål förstärker du förståelsen av "varför" organisationen förändras. Därför är det viktigt att alla förstår hur denna nya teknik ska förenkla arbete och lösa viktiga affärs- eller bostadsutmaningar.

Superanvändares viktiga uppgift
Superanvändare är inte nödvändigtvis tekniska experter, utan i stället är de öppna och redo att ta ansvar för att kommunicera med och hjälpa medarbetare, så alla vet varför och hur saker ska göras. Superanvändare är frontfigurerna som ska leda och uppmuntra kollegor att delta entusiastiskt så att hela organisationen antar förändringen tillsammans.

Aces in places: 5 Egenskaper hos en superanvändare

"Aces in places" handlar om att ta reda på vad människor är bra på och sedan låta dem göra mer av det, samtidigt som de indirekt visar sina kollegor best practice. Superanvändare är: 

  1. Öppen och redo för förändring
  2. Ansvarig och villig
  3. Positivt socialt kapital ➝ Ser glaset som halvt fullt
  4. Tålmodig med andra, ivriga att lära sig
  5. Trygg tidig adoptant (inte nödvändigtvis IT)
  6. Kom ihåg att inkludera personal med olika yrken och från alla vakter

Superanvändare och ledning går hand i hand när det gäller beslut. De planterar fröet, odlar det organiskt och håller alla motiverade genom att dela "hur och varför att ..." information. Denna typ av bottom-up tillvägagångssätt bidrar till att minska osäkerheten som uppstår vid implementeringen av ett nytt system. Detta är målet av att identifiera Superanvändare, så att alla kommer ombord med den nya tekniken.

18.07.2018   |   Implementering , Annat,
Sekoia inleder partnerskap
med Pulsen Omsorg

Sekoia är glada att kunna meddela att vi ingått partnerskap med Pulsen Omsorg. Pulsen Combine är marknadens modernaste stödsystem för den kommunala socialtjänsten. Combine är en webbaserad tjänst som effektivt knyter samman medborgare, myndighet och utförare.

13.02.2019   |   LÄS MER
Användbara tips för att dagligen
arbeta med genomförandeplanen

Det är svårt att med dagens arbetssätt löpande arbeta efter genomförandeplanen då den ofta inte är tillgänglig i närhet till den boende. Men med dagens teknik finns dock möjligheten att direkt i anslutning till den boende ta del av genomförandeplanen och den boende kan tillsammans med personalen dagligen ta del av och diskutera behov och önskemål utifrån den boendes behov av utförandet av vård och omsorg.

25.01.2019   |   LÄS MER
Vårdtjänster med datastöd?
Allt du behöver veta

Att använda uppgifter från er verksamhet och göra dem till en permanent del av den vård ni erbjuder kan verka komplicerat eller något som hör framtiden till. Men så är det faktiskt inte. Det kan göra stor skillnad. Men vad menas egentligen med databaserade metoder?

23.01.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00