Aces in places:
5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare eller IT Champions. Vi föredrar första termen, eftersom IT inte har så mycket med lyckas "bli digitala" att göra.

Motivation som den primära förändringskatalysatorn

Genom att inkludera din vårdpersonal i resan mot papperslösa mål förstärker du förståelsen av "varför" organisationen förändras. Därför är det viktigt att alla förstår hur denna nya teknik ska förenkla arbete och lösa viktiga affärs- eller bostadsutmaningar.

Superanvändares viktiga uppgift

Superanvändare är inte nödvändigtvis tekniska experter, utan i stället är de öppna och redo att ta ansvar för att kommunicera med och hjälpa medarbetare, så alla vet varför och hur saker ska göras. Superanvändare är frontfigurerna som ska leda och uppmuntra kollegor att delta entusiastiskt så att hela organisationen antar förändringen tillsammans.

Aces in places: 5 Egenskaper hos en superanvändare

"Aces in places" handlar om att ta reda på vad människor är bra på och sedan låta dem göra mer av det, samtidigt som de indirekt visar sina kollegor best practice. Superanvändare är: 

  1. Öppen och redo för förändring
  2. Ansvarig och villig
  3. Positivt socialt kapital -> Ser glaset som halvt fullt
  4. Tålmodig med andra, ivriga att lära sig
  5. Trygg tidig adoptant (inte nödvändigtvis IT)
  6. Kom ihåg att inkludera personal med olika yrken och från alla vakter

Superanvändare och ledning går hand i hand när det gäller beslut. De planterar fröet, odlar det organiskt och håller alla motiverade genom att dela "hur och varför att ..." information. Denna typ av bottom-up tillvägagångssätt bidrar till att minska osäkerheten som uppstår vid implementeringen av ett nytt system. Detta är målet av att identifiera Superanvändare, så att alla kommer ombord med den nya tekniken.

3 snabba frågot till
Susanne Rolfner Suvanto

Vi frågade Susanne Suvanto, Verksamhetsansvarig Omvårdnadsinstitutet och tidigare utredare av nationell kvalitetsplan för vården och omsorgen om äldre personer, 3 snabba frågor angående hennes roll och arbete kring e-hälsa.

23.01.2018   |   LÄS MER
Fler observationer,
färre avvikelser

Läkemedelsanvändning och fallolyckor identifierades i Socialstyrelsens lägesrapport 2016 inom patientsäkerhetsområdet som de största riskområdena för uppkomst av vård skada. Cirka 70 000 personer vårdas varje år på sjukhus efter att ha fallit. Ungefär 70 procent av fallskadorna i slutenvården gäller personer 65 år eller äldre

23.01.2018   |   LÄS MER
3 tips för att omvandla er dokumentation
till en värdefull tillgång

Under de senaste tio åren har fokus ökat på personcentrerad vård, vilket är bra men ställer höga krav på dokumentation, vårdplaner och rehabilitering. Som följd av detta, spenderar dagens vårdpersonal mindre tid åt de boende. Detta kan stressa vårdpersonalen, som inte hinner lägga sin tid där den behövs för att ge den vård och omsorg som den boende har behov av.

21.11.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00