Aces in places:
5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare eller IT Champions. Vi föredrar första termen, eftersom IT inte har så mycket med lyckas "bli digitala" att göra.

Motivation som den primära förändringskatalysatorn

Genom att inkludera din vårdpersonal i resan mot papperslösa mål förstärker du förståelsen av "varför" organisationen förändras. Därför är det viktigt att alla förstår hur denna nya teknik ska förenkla arbete och lösa viktiga affärs- eller bostadsutmaningar.

Superanvändares viktiga uppgift

Superanvändare är inte nödvändigtvis tekniska experter, utan i stället är de öppna och redo att ta ansvar för att kommunicera med och hjälpa medarbetare, så alla vet varför och hur saker ska göras. Superanvändare är frontfigurerna som ska leda och uppmuntra kollegor att delta entusiastiskt så att hela organisationen antar förändringen tillsammans.

Aces in places: 5 Egenskaper hos en superanvändare

"Aces in places" handlar om att ta reda på vad människor är bra på och sedan låta dem göra mer av det, samtidigt som de indirekt visar sina kollegor best practice. Superanvändare är: 

  1. Öppen och redo för förändring
  2. Ansvarig och villig
  3. Positivt socialt kapital -> Ser glaset som halvt fullt
  4. Tålmodig med andra, ivriga att lära sig
  5. Trygg tidig adoptant (inte nödvändigtvis IT)
  6. Kom ihåg att inkludera personal med olika yrken och från alla vakter

Superanvändare och ledning går hand i hand när det gäller beslut. De planterar fröet, odlar det organiskt och håller alla motiverade genom att dela "hur och varför att ..." information. Denna typ av bottom-up tillvägagångssätt bidrar till att minska osäkerheten som uppstår vid implementeringen av ett nytt system. Detta är målet av att identifiera Superanvändare, så att alla kommer ombord med den nya tekniken.

3 områden som kan
förbättras med hjälp av data

I takt med att dokumentationskraven för vård och omsorgsboenden ökar och man i allt högre grad arbetar digitalt, har mängden data också ökat. Denna utveckling bidrar till framtidssäkringen av vårdorganisationerna. Det finns en stor potential i den digitala omvandlingen som vi tittar på här.

26.04.2018   |   LÄs MER
Lunchseminarie: Digitalisering
och delaktighet

Är du intresserad av hur vi med hjälp av digitala hjälpmedel kan öka delaktighet inom vård och omsorg. Då är du välkommen på lunchseminarie i Umeå 22 maj.

23.04.2018   |   LÄS MER
Implementering är nyckeln
till vinstrealisering

Många gånger är digitalisering en del av en organisatorisk process, med syften som kvalitetsförbättring, verksamhetsoptimering eller något annat som ligger till grund för den digitala förändringen. Om så är fallet bör man göra en rad överväganden. Vi kommer att ta upp några av dem här, då implementering går hand i hand med ”vinstrealisering”.

27.03.2018   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00