Aces in places: 5 egenskaper hos en superanvändare

När man gör det möjligt att ta hand om vård genom ny teknik, och gör den viktiga förändringen från pappersarbete till digitalt arbete, är det viktigt att komma ihåg hur förändringar kräver ledningsriktningar och stödstrukturer. En av dem är att fokusera på Superanvändare eller IT Champions. Vi föredrar första termen, eftersom IT inte har så mycket med lyckas "bli digitala" att göra.

Motivation som den primära förändringskatalysatorn
Genom att inkludera din vårdpersonal i resan mot papperslösa mål förstärker du förståelsen av "varför" organisationen förändras. Därför är det viktigt att alla förstår hur denna nya teknik ska förenkla arbete och lösa viktiga affärs- eller bostadsutmaningar.

Superanvändares viktiga uppgift
Superanvändare är inte nödvändigtvis tekniska experter, utan i stället är de öppna och redo att ta ansvar för att kommunicera med och hjälpa medarbetare, så alla vet varför och hur saker ska göras. Superanvändare är frontfigurerna som ska leda och uppmuntra kollegor att delta entusiastiskt så att hela organisationen antar förändringen tillsammans.

Aces in places: 5 Egenskaper hos en superanvändare

"Aces in places" handlar om att ta reda på vad människor är bra på och sedan låta dem göra mer av det, samtidigt som de indirekt visar sina kollegor best practice. Superanvändare är: 

  1. Öppen och redo för förändring
  2. Ansvarig och villig
  3. Positivt socialt kapital ➝ Ser glaset som halvt fullt
  4. Tålmodig med andra, ivriga att lära sig
  5. Trygg tidig adoptant (inte nödvändigtvis IT)
  6. Kom ihåg att inkludera personal med olika yrken och från alla vakter

Superanvändare och ledning går hand i hand när det gäller beslut. De planterar fröet, odlar det organiskt och håller alla motiverade genom att dela "hur och varför att ..." information. Denna typ av bottom-up tillvägagångssätt bidrar till att minska osäkerheten som uppstår vid implementeringen av ett nytt system. Detta är målet av att identifiera Superanvändare, så att alla kommer ombord med den nya tekniken.

18.07.2018   |   Implementering , Annat,
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

Är genomförandeplanen ett levande dokument? Varför kan aldrig genomförandeplanen bli perfekt? Det kanske inte existerar något som en detaljerad och uppdaterad genomförandeplan.

26.08.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00