Från anmälningar till förebyggande av avvikelser
Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. 

En negativ händelse enligt Lex Maria eller Lex Sarah är en avvikelse inom vården, något som av naturliga skäl kan skada den berörda individen. En händelse av denna typ ger i många fall en känsla av ”om vi bara hade …”, eller ännu större vånda om någon skadats på grund av en åtgärd som vidtagits.

Anmälningar bidrar till att förbättra vårdkvaliteten och leder därmed till ökad säkerhet för vårdtagarna. Däremot bidrar de inte i någon högre grad till att förebygga och reducera antalet händelser. Det gör emellertid förändrade arbetsrutiner. Detta vill vi gärna slå ett slag för i denna artikel.

Socialstyrelsen: ”För få förebyggande insatser”
Socialstyrelsen har för första gången i 2016 kartlagt kommunernas patientsäkerhetsarbete i den årliga lägesrapporten. Av 316 tillfrågade kommuner och stadsdelar har 257 kommuner svarat på frågor, vilket motsvarar 81 procent. Kommunerna har bland annat fått frågor om riskområden och det förebyggande arbetet.

"Det vi ser av svaren är att läkemedel och fall bedöms som de stora riskområdena för uppkomst av vård-skador. Närmare 90 procent av kommunerna anger dessa områden som ett av deras största riskområden"
berättar sakkunnig Carina Skoglund på Socialstyrelsens hemsida

Det förebyggande säkerhetsarbetet är framför allt individuella riskbedömningar som görs för att motverka avvikelser, t. ex. fall, trycksår och undernäring bland äldre personer.

Detta är den första lägesrapporten inom patientsäkerhetsområdet som speglar patientsäkerheten inom både den landstingsfinansierade och kommunala hälso- och sjukvården. Rapporten syftar till att vara ett kunskapsunderlag till stöd för det fortsatta patientsäkerhetsarbetet på nationell och lokal nivå. Genom att redovisa nuläget, spegla skillnader på utfall i landet och visa goda resultat är målet att bidra till inspiration för verksamheter med mindre goda resultat.

  • Uppfattningen inom kommunerna om vilka delar som ingår i ett ledningssystem varierar och det är skillnader i arbetet med att utveckla och implementera rutiner för patientsäkerhetsarbetet.
  • Kommunerna uppger behov av att förstärka befintliga utbildningsinsatser inom patientsäkerhetsområdet. Det finns behov av att bedriva patientsäkerhetsutbildningar mer systematiskt.
  • Fall och läkemedel framstår som de största riskområdena för uppkomst av vårdskada i kommunal vård.
  • En stor andel kommuner uppger att man arbetar med riskbedömningar inom främst undernäring, trycksår och fall. Resultaten pekar på att det görs alltför få planerade förebyggande åtgärder.

Läs mer här: Socialstyrelsen

92 % färre negativa händelser

Sekoia fokuserar på vårdsäkerheten eftersom vi upplever att våra kunder kan förändra sina rutiner med goda resultat. Det bidrar till att förbättra vårdtagarnas hälsosituation och reducera smärta. Dessutom får medarbetarna en välbehövlig ryggdunk.

Att kunna förkorta hela sjukdomsförloppet genom att erbjuda optimal vård – vilket samtidigt ger vårdpersonalen en känsla av att ha erbjudit bästa möjliga omsorg och trygghet – är något som kräver fokus och rutiner som tar hänsyn till alla tänkbara typer av händelser. I värsta fall kan negativa händelser leda till dödsfall. Och i ett sådant fall hjälper inga anmälningar.

Pekskärmarna förbättrar den pedagogiska vården på Sølund
I den här artikeln kan du läsa om Landsbyen Sølund i Danmark, som på kort tid har lyckats reducera antalet negativa händelser inom vården med 92 %

Hur gjorde de? De har tagit fram arbetsrutiner som känns logiska för medarbetarna. De här rutinerna har optimerats i Sekoia som nu innehåller all information de behöver på den plats där den behövs. Det innebär att man i varje given vårdsituation, t.ex. vid medicinering, har tillgång till organisationens hela kunskapsunderlag för vårdtagaren och all planering för honom eller henne. Det säkerställer transparens och imponerande resultat.

– De särskilda pekskärmarna hjälper oss att löpande dokumentera allt vi gör i stället för att vi ska lägga in all information på många olika ställen i slutet av arbetsdagen. Det minskar risken för fel och gör arbetet mer effektivt, säger Anne Christensen som är chef för Boenhed 8 vid Sølund.

02.08.2018   |   Dokumentation , Data,
Fördelarna med dokumentation
inom vården

Lagen kräver visserligen att den vård som ges vid en klinik eller ett boende dokumenteras, men den här dokumentationen kan användas till mycket mer än att bara bevisa vilka åtgärder som har vidtagits. Givetvis kommer dokumentationen alltid att vara viktig för sjukvården och äldreomsorgen, och möjligheterna att utnyttja denna dokumentation på ett mer proaktivt sätt beror helt på hur organisationen som helhet är utformad för att hantera den.

28.03.2019   |   LÄS MER
Hedemora kommun vill dokumentera tillsammans
med den boende och skapa delaktighet!

Ett nytt sätt att dokumentera på skall ge omsorgsförvaltningen i Hedemora den sista pusselbiten i att öka delaktigheten för den boende.

01.03.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

En detaljerad vård- eller handlingsplan som bygger på brukarens behov och även innehåller beskrivningar av individens önskemål är en idealsituation som många boenden och vårdcentraler eftersträvar. Oftast får man bara höra om alla fördelarna med personliga planer av den här typen, till exempel att vården blir bättre och mer meningsfull, och att det blir enklare att ta in vikarier.

25.02.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00