Hedemora kommun vill dokumentera tillsammans med den boende och skapa delaktighet!

Ett nytt sätt att dokumentera på skall ge omsorgsförvaltningen i Hedemora den sista pusselbiten i att öka delaktigheten för den boende.

Det ställs höga krav på vård-och omsorgssektorn som har högt tryck på sig att leverera god kvalitet med begränsade resurser. Inte alltid två parametrar som går hand i hand. Med hjälp av digital planering och dokumentation vill Hedemora kommun skapa nya sätt att arbeta, som kan bidra till en bättre ekonomi och högre kvalitet, men mest av allt till att öka delaktigheten för boende.

”Det handlar om att förändra nuvarande arbetssätt och den direkta kontakten med den boende med tillgång till information om den dagliga vård och omsorg tillgänglig när den behövs. Personalen får en bättre överblick över dagen vilket minskar deras upplevelse av stress”, förklarar Agneta Ivåker som är förvaltningschef i kommunen.

Bättre förbindelse med anhöriga

Sekoia är utvecklat specifikt för boende och personal inom vård- och omsorgsområdet. I Hedemora vill man ha ett bättre samarbete mellan dessa olika grupper.

Den nya teknologin ska även bidra till att ge anhöriga ökad inblick och delaktighet:

"I en smart och öppen förvaltning undersöker vi nya möjligheter. Varför inte ge information från arbetet till de människor som bryr sig mest?" fördjupar förvaltningschefen. Hon får stöd av Kvalitetsutvecklare Marie Andersson:

"Jag förväntar mig att vi kommer få en kvalitetshöjning av vården och omsorgen av våra äldre. Dels för att de äldre ges möjligheter till att vara mer delaktiga av upplägg och planering av vården och dels för att personalen kommer att ha en tydlig och bra överblick av sina arbetsuppgifter. Vi kommer att kunna följa upp den boendes insatser utifrån sitt biståndsbeslut och sin genomförandeplan. Det möjliggör att vi kan anpassa vården och omsorgen till den enskildes behov utifrån att observationer som görs i vardagen på ett enkelt sätt dokumenteras och följs upp."

Kontakt

Hedemora kommun
Förvaltningschef: Agneta Ivåker. Telefon 0225-34044 och e-mail: agneta.ivaker@hedemora.se

Sekoia
Projektansvarig: Karl-Johan Palmgren. Telefon 076-548 06 74 och e-mail: kpa@sekoia.se

01.03.2019   |   Dokumentation , Annat,
Kraftmätning av
3 myter om digitalisering

Är du en av dem, som har svårt att överskåda, vad digitaliseringen innebär och kanske tycker, att tävlingen om att effektivisera och om att skära ner, flyttar fokus från vad som betyder mest? Vi har listat tre myter om digitalisering, som faktisk kan tacklas.

28.10.2019   |   LÄS MER
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00