Ledning med nya
digitala förutsättningar

Som en del av en ledningsgrupp inom vård och omsorg står man inför många komplexa problem och frågor. Från användning av resurser och rekrytering till optimering. I grund och botten hur skapar vi den bästa omsorgen från de resurser vi står till förfogande? Det är en svår fråga med många olika svar. I den här artikeln tittar vi på hur dagens arbetsflöden kan stöttas av nya digitala förutsättningar.

Rollen av vård- och omsorgsboende har förändrats drastiskt med de boendes behov. Därutöver bekräftar en ökning av jobb inom branschen, att komplexiteten av servicen är högre än någonsin. Därför måste ledningen försäkra sig om, att den professionella kompetensen speglar de boendes behov - för att maximera den service deras vård- och omsorgsboende erbjuder.

I ett sådant fall är digitalisering en transformationskomponent som hjälper till att locka och behålla personal. Samtidigt kan fokus flyttas från tidskrävande ämnen som planering och kontroll till personcentrerad vård, självbestämmelse och delaktighet.

Samlad information ger möjlighet till en detaljerad insikt

Det är lätt att vidkänna de centrala förvaltningsfrågorna – svårare är det att översätta dessa från tanke till handling. Det krävs mycket ledarskaps klarhet och prioritering för att ha fokus på detta en stressad arbetsdag, där de tidskrävande vardagliga frågorna tar stor del av tiden.

En sak som digitalisering hjälper till med att fatta beslut baserat på data snarare än magkänsla. Som chef kan det vara svårt att veta exakt hur man ska förbättra dagen för sin personal – och de boende. En bättre överblick och enighet kan säkerställa att medarbetarna samarbetar och sköter vården på ett säkrare och gladare sätt.

Specifikt kan det vara användningen av ”tags” och IBIC eller andra standarder som förser ledningen med effektiva rapporter. I ett professionellt sammanhang kan detta innebära en ökad insikt i vården och en överblick över vad vi har gjort bra och var vi saknar. Att inte peka fingrar på någon, men att markera best practice och genom data utvärdera och förbättra.

Digitalisering måste alltid stödja direktvård

Det är absolut nödvändigt att inte låta sig bli blind av de många möjligheter som digitaliseringen ger. Det som är viktigt är att säkerställa ett instrumentellt och exakt stöd för kärnuppgiften, delvis kring dokumentation men främst runt omkring omsorg och rehabilitering. Därför är det viktigt att digitalisering underlättar och stöder ledningen, så att vårdkompetenser blomstrar i tjänsten. Om man inte kan se eller kommunicera fördelarna med att vara digital som ledare, hur kan man då förvänta sig att personalen ska förverkliga sin potential? Omvänt, om man är ledaren och stöder sin personal i att uppfylla sin "arbetsdröm", kan man förvänta sig en mer bemyndigad organisation som lättare kan rekrytera och behålla personal.

TYCKER DU DETTA LÅTER INTERESSANT? 3 digitala tips som stärker yrkeskompetensen

3 snabba frågot till
Susanne Rolfner Suvanto

Vi frågade Susanne Suvanto, Verksamhetsansvarig Omvårdnadsinstitutet och tidigare utredare av nationell kvalitetsplan för vården och omsorgen om äldre personer, 3 snabba frågor angående hennes roll och arbete kring e-hälsa.

23.01.2018   |   LÄS MER
Fler observationer,
färre avvikelser

Läkemedelsanvändning och fallolyckor identifierades i Socialstyrelsens lägesrapport 2016 inom patientsäkerhetsområdet som de största riskområdena för uppkomst av vård skada. Cirka 70 000 personer vårdas varje år på sjukhus efter att ha fallit. Ungefär 70 procent av fallskadorna i slutenvården gäller personer 65 år eller äldre

23.01.2018   |   LÄS MER
3 tips för att omvandla er dokumentation
till en värdefull tillgång

Under de senaste tio åren har fokus ökat på personcentrerad vård, vilket är bra men ställer höga krav på dokumentation, vårdplaner och rehabilitering. Som följd av detta, spenderar dagens vårdpersonal mindre tid åt de boende. Detta kan stressa vårdpersonalen, som inte hinner lägga sin tid där den behövs för att ge den vård och omsorg som den boende har behov av.

21.11.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00