Ledning med nya
digitala förutsättningar

Som en del av en ledningsgrupp inom vård och omsorg står man inför många komplexa problem och frågor. Från användning av resurser och rekrytering till optimering. I grund och botten hur skapar vi den bästa omsorgen från de resurser vi står till förfogande? Det är en svår fråga med många olika svar. I den här artikeln tittar vi på hur dagens arbetsflöden kan stöttas av nya digitala förutsättningar.

Rollen av vård- och omsorgsboende har förändrats drastiskt med de boendes behov. Därutöver bekräftar en ökning av jobb inom branschen, att komplexiteten av servicen är högre än någonsin. Därför måste ledningen försäkra sig om, att den professionella kompetensen speglar de boendes behov - för att maximera den service deras vård- och omsorgsboende erbjuder.

I ett sådant fall är digitalisering en transformationskomponent som hjälper till att locka och behålla personal. Samtidigt kan fokus flyttas från tidskrävande ämnen som planering och kontroll till personcentrerad vård, självbestämmelse och delaktighet.

Samlad information ger möjlighet till en detaljerad insikt

Det är lätt att vidkänna de centrala förvaltningsfrågorna – svårare är det att översätta dessa från tanke till handling. Det krävs mycket ledarskaps klarhet och prioritering för att ha fokus på detta en stressad arbetsdag, där de tidskrävande vardagliga frågorna tar stor del av tiden.

En sak som digitalisering hjälper till med att fatta beslut baserat på data snarare än magkänsla. Som chef kan det vara svårt att veta exakt hur man ska förbättra dagen för sin personal – och de boende. En bättre överblick och enighet kan säkerställa att medarbetarna samarbetar och sköter vården på ett säkrare och gladare sätt.

Specifikt kan det vara användningen av ”tags” och IBIC eller andra standarder som förser ledningen med effektiva rapporter. I ett professionellt sammanhang kan detta innebära en ökad insikt i vården och en överblick över vad vi har gjort bra och var vi saknar. Att inte peka fingrar på någon, men att markera best practice och genom data utvärdera och förbättra.

Digitalisering måste alltid stödja direktvård

Det är absolut nödvändigt att inte låta sig bli blind av de många möjligheter som digitaliseringen ger. Det som är viktigt är att säkerställa ett instrumentellt och exakt stöd för kärnuppgiften, delvis kring dokumentation men främst runt omkring omsorg och rehabilitering. Därför är det viktigt att digitalisering underlättar och stöder ledningen, så att vårdkompetenser blomstrar i tjänsten. Om man inte kan se eller kommunicera fördelarna med att vara digital som ledare, hur kan man då förvänta sig att personalen ska förverkliga sin potential? Omvänt, om man är ledaren och stöder sin personal i att uppfylla sin "arbetsdröm", kan man förvänta sig en mer bemyndigad organisation som lättare kan rekrytera och behålla personal.

TYCKER DU DETTA LÅTER INTERESSANT? 3 digitala tips som stärker yrkeskompetensen

3 områden som kan
förbättras med hjälp av data

I takt med att dokumentationskraven för vård och omsorgsboenden ökar och man i allt högre grad arbetar digitalt, har mängden data också ökat. Denna utveckling bidrar till framtidssäkringen av vårdorganisationerna. Det finns en stor potential i den digitala omvandlingen som vi tittar på här.

26.04.2018   |   LÄs MER
Lunchseminarie: Digitalisering
och delaktighet

Är du intresserad av hur vi med hjälp av digitala hjälpmedel kan öka delaktighet inom vård och omsorg. Då är du välkommen på lunchseminarie i Umeå 22 maj.

23.04.2018   |   LÄS MER
Implementering är nyckeln
till vinstrealisering

Många gånger är digitalisering en del av en organisatorisk process, med syften som kvalitetsförbättring, verksamhetsoptimering eller något annat som ligger till grund för den digitala förändringen. Om så är fallet bör man göra en rad överväganden. Vi kommer att ta upp några av dem här, då implementering går hand i hand med ”vinstrealisering”.

27.03.2018   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00