Ledning med nya digitala förutsättningar Som en del av en ledningsgrupp inom vård och omsorg står man inför många komplexa problem och frågor. Från användning av resurser och rekrytering till optimering. I grund och botten hur skapar vi den bästa omsorgen från de resurser vi står till förfogande? Det är en svår fråga med många olika svar. I den här artikeln tittar vi på hur dagens arbetsflöden kan stöttas av nya digitala förutsättningar.

Rollen av vård- och omsorgsboende har förändrats drastiskt med de boendes behov. Därutöver bekräftar en ökning av jobb inom branschen, att komplexiteten av servicen är högre än någonsin. Därför måste ledningen försäkra sig om, att den professionella kompetensen speglar de boendes behov - för att maximera den service deras vård- och omsorgsboende erbjuder.

I ett sådant fall är digitalisering en transformationskomponent som hjälper till att locka och behålla personal. Samtidigt kan fokus flyttas från tidskrävande ämnen som planering och kontroll till personcentrerad vård, självbestämmelse och delaktighet.

Samlad information ger möjlighet till en detaljerad insiktDet är lätt att vidkänna de centrala förvaltningsfrågorna – svårare är det att översätta dessa från tanke till handling. Det krävs mycket ledarskaps klarhet och prioritering för att ha fokus på detta en stressad arbetsdag, där de tidskrävande vardagliga frågorna tar stor del av tiden.

En sak som digitalisering hjälper till med att fatta beslut baserat på data snarare än magkänsla. Som chef kan det vara svårt att veta exakt hur man ska förbättra dagen för sin personal – och de boende. En bättre överblick och enighet kan säkerställa att medarbetarna samarbetar och sköter vården på ett säkrare och gladare sätt.

Specifikt kan det vara användningen av ”tags” och IBIC eller andra standarder som förser ledningen med effektiva rapporter. I ett professionellt sammanhang kan detta innebära en ökad insikt i vården och en överblick över vad vi har gjort bra och var vi saknar. Att inte peka fingrar på någon, men att markera best practice och genom data utvärdera och förbättra.

3 tips som stärker yrkeskompetensen
Hur kan vi då vrida fokus mot kompetensutveckling och stärka yrkeskompetensen?

Digitalisering måste alltid stödja direktvård Det är absolut nödvändigt att inte låta sig bli blind av de många möjligheter som digitaliseringen ger. Det som är viktigt är att säkerställa ett instrumentellt och exakt stöd för kärnuppgiften, delvis kring dokumentation men främst runt omkring omsorg och rehabilitering. Därför är det viktigt att digitalisering underlättar och stöder ledningen, så att vårdkompetenser blomstrar i tjänsten. Om man inte kan se eller kommunicera fördelarna med att vara digital som ledare, hur kan man då förvänta sig att personalen ska förverkliga sin potential? Omvänt, om man är ledaren och stöder sin personal i att uppfylla sin "arbetsdröm", kan man förvänta sig en mer bemyndigad organisation som lättare kan rekrytera och behålla personal.

10.07.2018   |   Digitalisering, Annat,
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

Är genomförandeplanen ett levande dokument? Varför kan aldrig genomförandeplanen bli perfekt? Det kanske inte existerar något som en detaljerad och uppdaterad genomförandeplan.

26.08.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00