Mini intervjuer
från Äldreomsorgsdagarna

Intervju #1 Filippa Kurdve, Verksamhetschef, Hälsa i Ängelholms kommun

Finns det en speciell orsak till, att du är intresserad av välfärdsteknik?

  • Ja, för att det är någonting ganska så stort just nu. Det kommer att bli en stor del av vårt arbete framöver, och vi behöver bli duktigare på det.

Vilken typ av teknologier är du intresserad i?

  • Nej, jag vill höra om vad som finns mera än jag vill höra om en specifik sak.

Vilka barriärer/utmaningar har ni identifierat i samband med välfärdsteknik?

  • Det ställs högre krav och demografin säger, att fler kommer att behöva ha hjälp. Vi ska räcka till för många flera. Ekonomiskt sett är inköp av teknik också något som kostar.

 Vilka fördelar/vinster ser ni primärt som resultat med välfärdsteknik?

  • Det finns riktigt många vinster – speciellt for den enskilda som ju framför allt kan få högre integritet och mer självständighet. Därutöver kan kommunerna naturligtvis också få många vinster.

Intervju #2 Johan Karén, Enhetschef, Rehabteam och hemsjukvård, Sala Kommun

Varför var du intresserad i upplägget om välfärdsteknik?

  • Det finns jättemycket teknik som kommer och man kan se jättemycket möjligheter i tekniken. Man har behov av det, i det jag jobbar med.

Har ni redan nu identifierat några barriärer när det avser välfärdsteknik?

  • Det finns ju alltid liksom lite motstånd mot ny teknik, tex att ny teknik tar tid at lära. Det krävs mycket förberedelse.

Hur jobbar ni med att komma förbi detta motstånd?

  • Alltså, det blir mindre och mindre motstånd när mer och mer blir digitaliserat. Man ser vikten av det också, så det blir lättare och lättare med personalen. Det finns inte mycket okunskap hos äldre personer och anhöriga. Jag tror att om några år kommer mycket att vara vardagsteknik 

Intervju #3 Elisabeth Lagerkrans, Utredare på Mynd. för tillgänglighet, leg. Arbetsterapeut

Utifrån din erfarenhet, vilka barriärer möter man så typisk i arbetet med välfärdsteknik?

  • Det är väl, att man vil veta mera och höra vad andra kommuner har gjort. Vilken typ av välfärdstekniker andra kommuner har använt och vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Och vad har fungerat, tycker du?

  • Ja, det är vad vi försäger att komma på. Jag styr ett Facebook Forum (vilket??) som handlar om välfärdsteknik och där kan kommuner ställa fråga och få svar

Vad är den största drivkraften för att komma i gång med välfärdsteknik?

  • Det är, att det kan bli bättre för personen och slutanvändaren, brukaren.
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

Är genomförandeplanen ett levande dokument? Varför kan aldrig genomförandeplanen bli perfekt? Det kanske inte existerar något som en detaljerad och uppdaterad genomförandeplan.

26.08.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00