Mini intervjuer
från Äldreomsorgsdagarna

Intervju #1 Filippa Kurdve, Verksamhetschef, Hälsa i Ängelholms kommun

Finns det en speciell orsak till, att du är intresserad av välfärdsteknik?

  • Ja, för att det är någonting ganska så stort just nu. Det kommer att bli en stor del av vårt arbete framöver, och vi behöver bli duktigare på det.

Vilken typ av teknologier är du intresserad i?

  • Nej, jag vill höra om vad som finns mera än jag vill höra om en specifik sak.

Vilka barriärer/utmaningar har ni identifierat i samband med välfärdsteknik?

  • Det ställs högre krav och demografin säger, att fler kommer att behöva ha hjälp. Vi ska räcka till för många flera. Ekonomiskt sett är inköp av teknik också något som kostar.

 Vilka fördelar/vinster ser ni primärt som resultat med välfärdsteknik?

  • Det finns riktigt många vinster – speciellt for den enskilda som ju framför allt kan få högre integritet och mer självständighet. Därutöver kan kommunerna naturligtvis också få många vinster.

Intervju #2 Johan Karén, Enhetschef, Rehabteam och hemsjukvård, Sala Kommun

Varför var du intresserad i upplägget om välfärdsteknik?

  • Det finns jättemycket teknik som kommer och man kan se jättemycket möjligheter i tekniken. Man har behov av det, i det jag jobbar med.

Har ni redan nu identifierat några barriärer när det avser välfärdsteknik?

  • Det finns ju alltid liksom lite motstånd mot ny teknik, tex att ny teknik tar tid at lära. Det krävs mycket förberedelse.

Hur jobbar ni med att komma förbi detta motstånd?

  • Alltså, det blir mindre och mindre motstånd när mer och mer blir digitaliserat. Man ser vikten av det också, så det blir lättare och lättare med personalen. Det finns inte mycket okunskap hos äldre personer och anhöriga. Jag tror att om några år kommer mycket att vara vardagsteknik 

Intervju #3 Elisabeth Lagerkrans, Utredare på Mynd. för tillgänglighet, leg. Arbetsterapeut

Utifrån din erfarenhet, vilka barriärer möter man så typisk i arbetet med välfärdsteknik?

  • Det är väl, att man vil veta mera och höra vad andra kommuner har gjort. Vilken typ av välfärdstekniker andra kommuner har använt och vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Och vad har fungerat, tycker du?

  • Ja, det är vad vi försäger att komma på. Jag styr ett Facebook Forum (vilket??) som handlar om välfärdsteknik och där kan kommuner ställa fråga och få svar

Vad är den största drivkraften för att komma i gång med välfärdsteknik?

  • Det är, att det kan bli bättre för personen och slutanvändaren, brukaren.
Proaktiv vård och omsorg
ger stora besparingar

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. Så vad kan man göra?

17.06.2019   |   LÄS MER
Alltför stora mängder dokumentation
är en belastning

Det är inte en helt lätt uppgift att sätta sig in i de många schemadrivna och pappersbaserade rutinerna på ett omsorgsboende. Det finns ett närmast oändligt antal olika dokumentationsformer. Var och en med sin historiska grund och kapacitet att stödja den yrkesmässiga verksamheten. Samtidigt tar de upp en stor del av den tid som i stället skulle kunna läggas på social omsorg. Så – vilken är den rätta vägen framåt? Vi har läst flera olika artiklar och försökt samla några perspektiv på ett uttryck med en del negativa konsekvenser.

16.05.2019   |   LÄS MER
Fördelarna med dokumentation
inom vården

Lagen kräver visserligen att den vård som ges vid en klinik eller ett boende dokumenteras, men den här dokumentationen kan användas till mycket mer än att bara bevisa vilka åtgärder som har vidtagits. Givetvis kommer dokumentationen alltid att vara viktig för sjukvården och äldreomsorgen, och möjligheterna att utnyttja denna dokumentation på ett mer proaktivt sätt beror helt på hur organisationen som helhet är utformad för att hantera den.

28.03.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00