Redovisning: Vad social omsorg kan lära av sociala medier
Digitaliseringen bidrar till att förvandla hela den sociala omsorgen som sektor. Det som kan framstå som en relativt enkel övning att ersätta ett pappersdokument till en digitalprocess men är mer komplext en man kan tro.

Vi ser ett skiftande resultat i många projekt kring digitalisering och olika digitala erfarenheter. Vi ska nu ta en titt på hur digitaliseringen kan hjälpa vårdgivare att stödja vården med dokumentation och underlag.

Hos alla vårdgivare finns massvis av kunskap och erfarenhet samlade i pärmar, på skrivbord, och i ännu större utsträckning i huvudet på personalen. Att försöka dra nytta av detta och sätta in informationen i det sammanhang där den behövs är ett ganska komplicerat, men genomförbart, uppdrag.

Är Twitter ett ”genvägskoncept” för att uppnå en förbättrad redovisningskedja?

Vi på Sekoia har just lanserat en modul som gör det möjligt för vårdgivare att kombinera vårdplaner med enskilda händelser, aktiviteter, arbetsuppgifter eller observationer. Varför är detta en bra idé? Precis som på Twitter och andra sociala medier är det viktigt att använda sig av andra användares sökningar, taggar, namn och platser för att hitta sina egna föredragna ”visningar” eller ”inlägg”.

Ett exempel på detta är fall där vi vill kunna följa upp hela kedjan från en vårdtagares eftermiddagspromenad till hans eller hennes vårdplan för rörlighet. I vissa fall kan det till och med handla om att få överblick över samtliga boende på ett vårdhem och deras vårdplaner för rörlighet. Med en taggningsstruktur som liknar Twitters är detta numera möjligt. Om den primära arbetsuppgiften tidigare var att samla in och sammanställa information handlar det nu mer om att förstå och använda den information man har till hands.

Frösunda Omsorg: Här bestämmer kunden
Frösunda Omsorg är ett värdedrivet företag. Det innebär att personalen arbetar utifrån samma värderingar. I grund och botten handlar det om att skapa största möjliga värde för medborgarna som här kallas kunder. Det är ju de som betalar.

Beprövad redovisningskedja

I redovisningsprocedurerna ligger ett ännu större fokus på att tillhandahålla en stark och tillgänglig redovisningskedja. Alla vårdgivare som arbetar med att dokumentera och lyfta fram den vård man tillhandahåller är väl medvetna om detta. Med hjälp av en digital vårdplaneringslösning och funktioner som den som beskrivs ovan kan de här vårdgivarna nu på ett detaljerat sätt illustrera när, var och hur vården tillhandahålls. Och av vem.

De här teknikerna leder till avsevärda tidsbesparingar. Vårdgivaren behöver inte lägga lika mycket tid på administration och pappersarbete, och dessutom minskar risken för fel som gör vårdtagarnas serviceupplevelse mer komplicerad. För att inte tala om de positiva effekter vårdgivarna upplever när det gäller att rekrytera nya, eller åtminstone att behålla, befintliga medarbetare.

Det är helt enkelt värt att överväga vilka konsekvenser digitalisering kommer att ha för alla slags vårdinrättningar, och på vilket sätt digital transformation stödjer den övergripande verksamhetsstrategin.

3 digitala tips som stärker yrkeskompetensen
På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.
28.08.2018   |   Dokumentation , Digitalisering,
3 områden som kan
förbättras med hjälp av data

I takt med att dokumentationskraven för vård och omsorgsboenden ökar och man i allt högre grad arbetar digitalt, har mängden data också ökat. Denna utveckling bidrar till framtidssäkringen av vårdorganisationerna. Det finns en stor potential i den digitala omvandlingen som vi tittar på här.

22.08.2018   |   LÄS MER
Digitalisering (är nog bra)
men varför?

Det är mycket snack om digitalisering och välfärdsteknik inom socialtjänsten och äldreomsorgen. Åratals eftersläpning har övertygat många om att nu är det faktiskt dags. Men varför då, egentligen? Den här artikeln försöker slå hål på några myter om den nya svarta och utmana den digitalisering som finns med i alla strategier värda namnet.

15.08.2018   |   LÄS MER
Kraftmätning av
3 myter om välfärdsteknik

Välfärdsteknik och digitalisering är i hetluften som aldrig förr, och vi upplever speciellt ett stigande intresse i social – och hälsovårdssektorn för dessa nya digitala hjälpmedel. Med den stora demografiska pressen och de många besparingarna kommer samtidigt ett ökat krav på effektivisering. Här anses välfärdsteknik av många som en del av lösningen på framtidens sociala insatser.

14.08.2018   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00