Redovisning: Vad social omsorg kan lära av sociala medier
Digitaliseringen bidrar till att förvandla hela den sociala omsorgen som sektor. Det som kan framstå som en relativt enkel övning att ersätta ett pappersdokument till en digitalprocess men är mer komplext en man kan tro.

Vi ser ett skiftande resultat i många projekt kring digitalisering och olika digitala erfarenheter. Vi ska nu ta en titt på hur digitaliseringen kan hjälpa vårdgivare att stödja vården med dokumentation och underlag.

Hos alla vårdgivare finns massvis av kunskap och erfarenhet samlade i pärmar, på skrivbord, och i ännu större utsträckning i huvudet på personalen. Att försöka dra nytta av detta och sätta in informationen i det sammanhang där den behövs är ett ganska komplicerat, men genomförbart, uppdrag.

Är Twitter ett ”genvägskoncept” för att uppnå en förbättrad redovisningskedja?

Vi på Sekoia har just lanserat en modul som gör det möjligt för vårdgivare att kombinera vårdplaner med enskilda händelser, aktiviteter, arbetsuppgifter eller observationer. Varför är detta en bra idé? Precis som på Twitter och andra sociala medier är det viktigt att använda sig av andra användares sökningar, taggar, namn och platser för att hitta sina egna föredragna ”visningar” eller ”inlägg”.

Ett exempel på detta är fall där vi vill kunna följa upp hela kedjan från en vårdtagares eftermiddagspromenad till hans eller hennes vårdplan för rörlighet. I vissa fall kan det till och med handla om att få överblick över samtliga boende på ett vårdhem och deras vårdplaner för rörlighet. Med en taggningsstruktur som liknar Twitters är detta numera möjligt. Om den primära arbetsuppgiften tidigare var att samla in och sammanställa information handlar det nu mer om att förstå och använda den information man har till hands.

Frösunda Omsorg: Här bestämmer kunden
Frösunda Omsorg är ett värdedrivet företag. Det innebär att personalen arbetar utifrån samma värderingar. I grund och botten handlar det om att skapa största möjliga värde för medborgarna som här kallas kunder. Det är ju de som betalar.

Beprövad redovisningskedja

I redovisningsprocedurerna ligger ett ännu större fokus på att tillhandahålla en stark och tillgänglig redovisningskedja. Alla vårdgivare som arbetar med att dokumentera och lyfta fram den vård man tillhandahåller är väl medvetna om detta. Med hjälp av en digital vårdplaneringslösning och funktioner som den som beskrivs ovan kan de här vårdgivarna nu på ett detaljerat sätt illustrera när, var och hur vården tillhandahålls. Och av vem.

De här teknikerna leder till avsevärda tidsbesparingar. Vårdgivaren behöver inte lägga lika mycket tid på administration och pappersarbete, och dessutom minskar risken för fel som gör vårdtagarnas serviceupplevelse mer komplicerad. För att inte tala om de positiva effekter vårdgivarna upplever när det gäller att rekrytera nya, eller åtminstone att behålla, befintliga medarbetare.

Det är helt enkelt värt att överväga vilka konsekvenser digitalisering kommer att ha för alla slags vårdinrättningar, och på vilket sätt digital transformation stödjer den övergripande verksamhetsstrategin.

3 digitala tips som stärker yrkeskompetensen
På vård- och omsorgsboende är vardagen präglat av stress med begränsad tid till de boende. Omsorgspersonal tvingas till kompromisser när tiden inte räcker till.
28.08.2018   |   Dokumentation , Digitalisering,
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

Är genomförandeplanen ett levande dokument? Varför kan aldrig genomförandeplanen bli perfekt? Det kanske inte existerar något som en detaljerad och uppdaterad genomförandeplan.

26.08.2019   |   LÄS MER
Proaktiv vård och omsorg
ger stora besparingar

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. Så vad kan man göra?

17.06.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00