Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Vitalis är nordens ledande eHälsomöte där aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag möts för att diskutera framtidens utmaning och lösningar inom vård och omsorg. I samarbete med SKL, FSS-Föreningen Sveriges Socialchefer och HSO-Handikappsförbunden har Vitalis tagit fram utmärkelsen ”Sveriges eHälsokommun”. Detta är en alldeles ny utmärkelse som delades ut för först gången i år.

De 5 utsedda finalisterna till utmärkelsen var Eskilstuna, Västerås, Göteborg, Linköping och Sollentuna. Utifrån dessa utsåg juryn Västerås kommun som vinnare. Motiveringstexten löd enligt följande:

”Med tydligt ledarskap, uttalad målsättning, inkluderande perspektiv och stort engagemang har man lyckats flytta fram positionerna och visa digitaliseringens potential för brukare, anhöriga och medarbetare. En kommun som ingår partnerskap med dem man är till för och som vill vara en stad med människor och teknik i en framgångsrik symbios. En kommun som visat hur digitala lösningar kan bidra till ett bättre liv för människor med kognitiva funktionshinder. En kommun som generöst delat med sig av sina erfarenheter och varit en föregångare, till stor inspiration för många andra!

För ett banbrytande, modigt, metodiskt och uthålligt arbete med invånare och medarbetare i fokus - priset till Sveriges ehälsokommun 2017 går till Västerås stad.”

Västerås digitala framsteg

Sekoia har efter deras utmärkelse fått en intervju med kommunikatören Lena Jansson om deras digitala framsteg. I frågan om vilka initiativ de har lyckas med svarar hon:

Västerås stad har arbetat med digitalisering och välfärdsteknik inom vård och omsorg i drygt tio år. Det finns många exempel på framgångsrika satsningar genom åren”.

Lena förklarar vidare at de har för exempel investerat i välfärdsteknologi på äldreboenden, MISTEL och E-hemtjänst. Välfärdsmodellen är samspelet mellan teknik, boendemiljö och arbetsmetod. Genom denna modellen förklarar Lena att de har minskat generella begränsningsåtgärder på äldreboende för personer med demenssjukdom. MISTEL betyder Mötesplats för Innovation i Samverkan – Testbädd för Livskvalitet. Lena klargör att detta hjälper dem att identifiera behov, sammanföra innovatörer med slutanvändarna och gör det möjligt att testa nya idéer direkt i äldreomsorgen. Till sist förklarar Lena att de tag hjälp av E-hemtjänst både för tillsyn på dagtid och via trygghetskamera nattetid.

Läs mer om utmärkelsen och Västerås framgångsrika utvecklingarbete med e-Hälsa här.

Rekommendationer till andra som vill arbeta med eHälsa

I aspekt på att arbeta succéfullt med eHälsa lägger Lena stor vikt på ett par punkter:

  • Se till helheten vid förändringsprojekt. Se över alla arbetssätt parallellt med att ny teknik inför.
  • Engagerad ledning med både chefer och politiker är en framgångsfaktor kombinerat med ett genuint intresse från medarbetarna.
  • Ta fram en strategi för att hantera den snabba teknikutvecklingen som sker. En strategi som ger möjlighet att fortsätta implementationen metodiskt och samtidigt eftertänksamt.
  • Involvera de som tekniken är till för tidigt i förändringsprocessen.
3 snabba frågot till
Susanne Rolfner Suvanto

Vi frågade Susanne Suvanto, Verksamhetsansvarig Omvårdnadsinstitutet och tidigare utredare av nationell kvalitetsplan för vården och omsorgen om äldre personer, 3 snabba frågor angående hennes roll och arbete kring e-hälsa.

23.01.2018   |   LÄS MER
Fler observationer,
färre avvikelser

Läkemedelsanvändning och fallolyckor identifierades i Socialstyrelsens lägesrapport 2016 inom patientsäkerhetsområdet som de största riskområdena för uppkomst av vård skada. Cirka 70 000 personer vårdas varje år på sjukhus efter att ha fallit. Ungefär 70 procent av fallskadorna i slutenvården gäller personer 65 år eller äldre

23.01.2018   |   LÄS MER
3 tips för att omvandla er dokumentation
till en värdefull tillgång

Under de senaste tio åren har fokus ökat på personcentrerad vård, vilket är bra men ställer höga krav på dokumentation, vårdplaner och rehabilitering. Som följd av detta, spenderar dagens vårdpersonal mindre tid åt de boende. Detta kan stressa vårdpersonalen, som inte hinner lägga sin tid där den behövs för att ge den vård och omsorg som den boende har behov av.

21.11.2017   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a   /   168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Ranhammarsvägen 4a
168 67 Bromma
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00