Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Vitalis är nordens ledande eHälsomöte där aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag möts för att diskutera framtidens utmaning och lösningar inom vård och omsorg. I samarbete med SKL, FSS-Föreningen Sveriges Socialchefer och HSO-Handikappsförbunden har Vitalis tagit fram utmärkelsen ”Sveriges eHälsokommun”. Detta är en alldeles ny utmärkelse som delades ut för först gången i år.

De 5 utsedda finalisterna till utmärkelsen var Eskilstuna, Västerås, Göteborg, Linköping och Sollentuna. Utifrån dessa utsåg juryn Västerås kommun som vinnare. Motiveringstexten löd enligt följande:

”Med tydligt ledarskap, uttalad målsättning, inkluderande perspektiv och stort engagemang har man lyckats flytta fram positionerna och visa digitaliseringens potential för brukare, anhöriga och medarbetare. En kommun som ingår partnerskap med dem man är till för och som vill vara en stad med människor och teknik i en framgångsrik symbios. En kommun som visat hur digitala lösningar kan bidra till ett bättre liv för människor med kognitiva funktionshinder. En kommun som generöst delat med sig av sina erfarenheter och varit en föregångare, till stor inspiration för många andra!

För ett banbrytande, modigt, metodiskt och uthålligt arbete med invånare och medarbetare i fokus - priset till Sveriges ehälsokommun 2017 går till Västerås stad.”

Västerås digitala framsteg

Sekoia har efter deras utmärkelse fått en intervju med kommunikatören Lena Jansson om deras digitala framsteg. I frågan om vilka initiativ de har lyckas med svarar hon:

Västerås stad har arbetat med digitalisering och välfärdsteknik inom vård och omsorg i drygt tio år. Det finns många exempel på framgångsrika satsningar genom åren”.

Lena förklarar vidare at de har för exempel investerat i välfärdsteknologi på äldreboenden, MISTEL och E-hemtjänst. Välfärdsmodellen är samspelet mellan teknik, boendemiljö och arbetsmetod. Genom denna modellen förklarar Lena att de har minskat generella begränsningsåtgärder på äldreboende för personer med demenssjukdom. MISTEL betyder Mötesplats för Innovation i Samverkan – Testbädd för Livskvalitet. Lena klargör att detta hjälper dem att identifiera behov, sammanföra innovatörer med slutanvändarna och gör det möjligt att testa nya idéer direkt i äldreomsorgen. Till sist förklarar Lena att de tag hjälp av E-hemtjänst både för tillsyn på dagtid och via trygghetskamera nattetid.

Rekommendationer till andra som vill arbeta med eHälsa

I aspekt på att arbeta succéfullt med eHälsa lägger Lena stor vikt på ett par punkter:

  • Se till helheten vid förändringsprojekt. Se över alla arbetssätt parallellt med att ny teknik inför.
  • Engagerad ledning med både chefer och politiker är en framgångsfaktor kombinerat med ett genuint intresse från medarbetarna.
  • Ta fram en strategi för att hantera den snabba teknikutvecklingen som sker. En strategi som ger möjlighet att fortsätta implementationen metodiskt och samtidigt eftertänksamt.
  • Involvera de som tekniken är till för tidigt i förändringsprocessen.
6 steg för implementering
av digital välfärdsteknik

Inom omsorgssektorn anser många att det är en oöverstiglig uppgift att få de anställda att använda nya verktyg. Paradoxalt nog har det visat att upplevelsen blir till motsatt effekt om förbättrad kvalitet. Så i stället för att göra vardagen enklare, läggs ännu fler arbetsuppgifter till en stressig arbetsdag. Hur skall vi då införa ny välfärdsteknik?

26.11.2019   |   LÄS MER
Kraftmätning av
3 myter om digitalisering

Är du en av dem, som har svårt att överskåda, vad digitaliseringen innebär och kanske tycker, att tävlingen om att effektivisera och om att skära ner, flyttar fokus från vad som betyder mest? Vi har listat tre myter om digitalisering, som faktisk kan tacklas.

28.10.2019   |   LÄS MER
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00