Rekommendationer från
Sveriges eHälsokommun 2017

Vitalis är nordens ledande eHälsomöte där aktörer från kommuner, landsting, myndigheter, företag möts för att diskutera framtidens utmaning och lösningar inom vård och omsorg. I samarbete med SKL, FSS-Föreningen Sveriges Socialchefer och HSO-Handikappsförbunden har Vitalis tagit fram utmärkelsen ”Sveriges eHälsokommun”. Detta är en alldeles ny utmärkelse som delades ut för först gången i år.

De 5 utsedda finalisterna till utmärkelsen var Eskilstuna, Västerås, Göteborg, Linköping och Sollentuna. Utifrån dessa utsåg juryn Västerås kommun som vinnare. Motiveringstexten löd enligt följande:

”Med tydligt ledarskap, uttalad målsättning, inkluderande perspektiv och stort engagemang har man lyckats flytta fram positionerna och visa digitaliseringens potential för brukare, anhöriga och medarbetare. En kommun som ingår partnerskap med dem man är till för och som vill vara en stad med människor och teknik i en framgångsrik symbios. En kommun som visat hur digitala lösningar kan bidra till ett bättre liv för människor med kognitiva funktionshinder. En kommun som generöst delat med sig av sina erfarenheter och varit en föregångare, till stor inspiration för många andra!

För ett banbrytande, modigt, metodiskt och uthålligt arbete med invånare och medarbetare i fokus - priset till Sveriges ehälsokommun 2017 går till Västerås stad.”

Västerås digitala framsteg

Sekoia har efter deras utmärkelse fått en intervju med kommunikatören Lena Jansson om deras digitala framsteg. I frågan om vilka initiativ de har lyckas med svarar hon:

Västerås stad har arbetat med digitalisering och välfärdsteknik inom vård och omsorg i drygt tio år. Det finns många exempel på framgångsrika satsningar genom åren”.

Lena förklarar vidare at de har för exempel investerat i välfärdsteknologi på äldreboenden, MISTEL och E-hemtjänst. Välfärdsmodellen är samspelet mellan teknik, boendemiljö och arbetsmetod. Genom denna modellen förklarar Lena att de har minskat generella begränsningsåtgärder på äldreboende för personer med demenssjukdom. MISTEL betyder Mötesplats för Innovation i Samverkan – Testbädd för Livskvalitet. Lena klargör att detta hjälper dem att identifiera behov, sammanföra innovatörer med slutanvändarna och gör det möjligt att testa nya idéer direkt i äldreomsorgen. Till sist förklarar Lena att de tag hjälp av E-hemtjänst både för tillsyn på dagtid och via trygghetskamera nattetid.

Rekommendationer till andra som vill arbeta med eHälsa

I aspekt på att arbeta succéfullt med eHälsa lägger Lena stor vikt på ett par punkter:

  • Se till helheten vid förändringsprojekt. Se över alla arbetssätt parallellt med att ny teknik inför.
  • Engagerad ledning med både chefer och politiker är en framgångsfaktor kombinerat med ett genuint intresse från medarbetarna.
  • Ta fram en strategi för att hantera den snabba teknikutvecklingen som sker. En strategi som ger möjlighet att fortsätta implementationen metodiskt och samtidigt eftertänksamt.
  • Involvera de som tekniken är till för tidigt i förändringsprocessen.
Proaktiv vård och omsorg
ger stora besparingar

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. Så vad kan man göra?

17.06.2019   |   LÄS MER
Alltför stora mängder dokumentation
är en belastning

Det är inte en helt lätt uppgift att sätta sig in i de många schemadrivna och pappersbaserade rutinerna på ett omsorgsboende. Det finns ett närmast oändligt antal olika dokumentationsformer. Var och en med sin historiska grund och kapacitet att stödja den yrkesmässiga verksamheten. Samtidigt tar de upp en stor del av den tid som i stället skulle kunna läggas på social omsorg. Så – vilken är den rätta vägen framåt? Vi har läst flera olika artiklar och försökt samla några perspektiv på ett uttryck med en del negativa konsekvenser.

16.05.2019   |   LÄS MER
Fördelarna med dokumentation
inom vården

Lagen kräver visserligen att den vård som ges vid en klinik eller ett boende dokumenteras, men den här dokumentationen kan användas till mycket mer än att bara bevisa vilka åtgärder som har vidtagits. Givetvis kommer dokumentationen alltid att vara viktig för sjukvården och äldreomsorgen, och möjligheterna att utnyttja denna dokumentation på ett mer proaktivt sätt beror helt på hur organisationen som helhet är utformad för att hantera den.

28.03.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00