Samarbete mellan kultur- och vårdsektorn
ger nya upplevelser

När konserthuset Studio Acusticum i Piteå för några år sedan hade skapat sin play-kanal för att sprida konserter online uppstod den konkreta frågan: Vem har mest glädje av ett kulturutbud på nätet? Svaret hittade man tillsammans med Betaniastiftelsen som under lång tid har arbetat med helhetssyn inom vård- och omsorg: Målgruppen bör vara personer som inte själva kan ta sig till spelplatserna.

Efter ett utvecklingsarbete där produktioner från bland annat Kungl. Filharmonikerna, Dramaten, Studio Acusticum och Musik i Syd skickades via IPTV till sjukhus och omsorgsboenden, kunde vi snabbt konstatera följande: Att om det som tillgängliggörs av våra svenska scener de facto ska bli tillgängligt för användaren måste tjänsten ligga öppet på nätet och vara gratis, och omsorgspersonal behöver få tydliga instruktioner. Där är vi nu.

Sedan i november 2017 finns Kulturarenan.se i grundversion. Med Kulturarenan kan personer som på grund av funktionsnedsättning eller ålder inte kan ta sig till spelplatserna ändå ta del i kulturlivet. Den riktar sig även till närstående som kan behöva hämta kraft i kulturen eller som kan vara begränsade av en vårdsituation i hemmet, samt till vårdpersonal som resurs för meningsfulla stunder.

Utbudet på Kulturarenan består av föreställningar och konserter som kulturskaparna själva spelar in för digital visning. Besökaren guidas till scenernas egna play-miljöer. Utbudet visas utan kostnad och är öppet för alla dygnet runt i mobil, dator, surfplatta och TV med nätanslutning. Stabil uppkoppling krävs.

Kulturarenan är ett exempel på hur digitalisering av kultur kan leda till förbättrad livskvalitet. Vi hoppas att så många beslutsfattare som möjligt ska förstå värdet av att erbjuda god tillgång till kultur för dem som vårdas på sjukhus, på boende eller i det egna hemmet.

Johan Sundelöf, läkare och programchef vid Betaniastiftelsen säger att

“Visst, det finns studier som visar att kultur inte tar bort diagnoserna – sjukdomarna försvinner inte bara för att vi förser människor med en möjlighet att ta del av kultur – men livskvaliteten och välbefinnandet, förutsättningar att orka med de sjukdomar vi ska bära, det kommer vi åt.”

Genom tätt samarbete med kulturinstitutioner och andra innehållsproducenter kring Kulturarenan som samlingsplats kan vi guida publiken direkt till scenerna, samtidigt som vi ger kulturen en kontaktyta till den publik som inte kan komma dit. Det ger också upphov till nya produktionsmodeller för kulturskaparna, så att kulturen kan bli ännu mer närvarande i vård- och omsorg, och så att fina samspel mellan digital kulturtillgång och levande kulturmöten kan utvecklas.

När vi samarbetar för idéburen välfärd och livskvalitet kan kulturens digitalisering förhoppningsvis gagna den som kanske behöver den allra mest. Tjänsten utvärderas nu på sju orter i Sverige, och anpassas därefter utifrån den feedback som kommer in.

”Tjänsten är ett lyckat exempel på hur idéburen välfärd genom Betaniastiftelsen får flera aktörer att samarbeta så att insatserna kommer många människor till del. Den verkar även ha alla förutsättningar att passa in i Sveriges vision om att bli ledande inom e-hälsa”, 

Säger Ulrika Stuart Hamilton, ordförande i Kulturrådet och generalsekreterare för Famna – riksorganisationen för idéburen vård och omsorg.

Välkommen att besöka Kulturarenan: http://kulturarenan.se/

Här kan du läsa mer: http://info.kulturarenan.se/

Intervjuer med våra ambassadörer Stina Ekblad, skådespelare, Ullakarin Nyberg, ordf. Svenska psykiatriska föreningen, m fl hittar du här: http://kulturarenan.se/roster-om-kulturarenan

Ulrika Lind, utvecklingsansvarig för kultur och existentiell hälsa vid Betaniastiftelsen

http://www.betaniastiftelsen.nu/

Proaktiv vård och omsorg
ger stora besparingar

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. Så vad kan man göra?

17.06.2019   |   LÄS MER
Alltför stora mängder dokumentation
är en belastning

Det är inte en helt lätt uppgift att sätta sig in i de många schemadrivna och pappersbaserade rutinerna på ett omsorgsboende. Det finns ett närmast oändligt antal olika dokumentationsformer. Var och en med sin historiska grund och kapacitet att stödja den yrkesmässiga verksamheten. Samtidigt tar de upp en stor del av den tid som i stället skulle kunna läggas på social omsorg. Så – vilken är den rätta vägen framåt? Vi har läst flera olika artiklar och försökt samla några perspektiv på ett uttryck med en del negativa konsekvenser.

16.05.2019   |   LÄS MER
Fördelarna med dokumentation
inom vården

Lagen kräver visserligen att den vård som ges vid en klinik eller ett boende dokumenteras, men den här dokumentationen kan användas till mycket mer än att bara bevisa vilka åtgärder som har vidtagits. Givetvis kommer dokumentationen alltid att vara viktig för sjukvården och äldreomsorgen, och möjligheterna att utnyttja denna dokumentation på ett mer proaktivt sätt beror helt på hur organisationen som helhet är utformad för att hantera den.

28.03.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00