Samarbete mellan kultur- och vårdsektorn
ger nya upplevelser

När konserthuset Studio Acusticum i Piteå för några år sedan hade skapat sin play-kanal för att sprida konserter online uppstod den konkreta frågan: Vem har mest glädje av ett kulturutbud på nätet? Svaret hittade man tillsammans med Betaniastiftelsen som under lång tid har arbetat med helhetssyn inom vård- och omsorg: Målgruppen bör vara personer som inte själva kan ta sig till spelplatserna.

Efter ett utvecklingsarbete där produktioner från bland annat Kungl. Filharmonikerna, Dramaten, Studio Acusticum och Musik i Syd skickades via IPTV till sjukhus och omsorgsboenden, kunde vi snabbt konstatera följande: Att om det som tillgängliggörs av våra svenska scener de facto ska bli tillgängligt för användaren måste tjänsten ligga öppet på nätet och vara gratis, och omsorgspersonal behöver få tydliga instruktioner. Där är vi nu.

Sedan i november 2017 finns Kulturarenan.se i grundversion. Med Kulturarenan kan personer som på grund av funktionsnedsättning eller ålder inte kan ta sig till spelplatserna ändå ta del i kulturlivet. Den riktar sig även till närstående som kan behöva hämta kraft i kulturen eller som kan vara begränsade av en vårdsituation i hemmet, samt till vårdpersonal som resurs för meningsfulla stunder.

Utbudet på Kulturarenan består av föreställningar och konserter som kulturskaparna själva spelar in för digital visning. Besökaren guidas till scenernas egna play-miljöer. Utbudet visas utan kostnad och är öppet för alla dygnet runt i mobil, dator, surfplatta och TV med nätanslutning. Stabil uppkoppling krävs.

Kulturarenan är ett exempel på hur digitalisering av kultur kan leda till förbättrad livskvalitet. Vi hoppas att så många beslutsfattare som möjligt ska förstå värdet av att erbjuda god tillgång till kultur för dem som vårdas på sjukhus, på boende eller i det egna hemmet.

Johan Sundelöf, läkare och programchef vid Betaniastiftelsen säger att

“Visst, det finns studier som visar att kultur inte tar bort diagnoserna – sjukdomarna försvinner inte bara för att vi förser människor med en möjlighet att ta del av kultur – men livskvaliteten och välbefinnandet, förutsättningar att orka med de sjukdomar vi ska bära, det kommer vi åt.”

Genom tätt samarbete med kulturinstitutioner och andra innehållsproducenter kring Kulturarenan som samlingsplats kan vi guida publiken direkt till scenerna, samtidigt som vi ger kulturen en kontaktyta till den publik som inte kan komma dit. Det ger också upphov till nya produktionsmodeller för kulturskaparna, så att kulturen kan bli ännu mer närvarande i vård- och omsorg, och så att fina samspel mellan digital kulturtillgång och levande kulturmöten kan utvecklas.

När vi samarbetar för idéburen välfärd och livskvalitet kan kulturens digitalisering förhoppningsvis gagna den som kanske behöver den allra mest. Tjänsten utvärderas nu på sju orter i Sverige, och anpassas därefter utifrån den feedback som kommer in.

”Tjänsten är ett lyckat exempel på hur idéburen välfärd genom Betaniastiftelsen får flera aktörer att samarbeta så att insatserna kommer många människor till del. Den verkar även ha alla förutsättningar att passa in i Sveriges vision om att bli ledande inom e-hälsa”, 

Säger Ulrika Stuart Hamilton, ordförande i Kulturrådet och generalsekreterare för Famna – riksorganisationen för idéburen vård och omsorg.

Välkommen att besöka Kulturarenan: http://kulturarenan.se/

Här kan du läsa mer: http://info.kulturarenan.se/

Intervjuer med våra ambassadörer Stina Ekblad, skådespelare, Ullakarin Nyberg, ordf. Svenska psykiatriska föreningen, m fl hittar du här: http://kulturarenan.se/roster-om-kulturarenan

Ulrika Lind, utvecklingsansvarig för kultur och existentiell hälsa vid Betaniastiftelsen

http://www.betaniastiftelsen.nu/

Är digitalisering relevant
för särskilt boende?

Med tanke på de demografiska utmaningarna och kommunala budgetarna är det vår erfarenhet att särskilt boende efterlyser metoder för att få kvaliteten att bli minst lika bra som effektiviteten. Det finns därför skäl att påstå att digitalisering är relevant för närsjukvården och framtidens vård och omsorg.

27.09.2018   |   LÄS MER
Sekoia vinner Microsoft priset
för bästa digitala kundtransformationen

Den här veckan fick Sekoia Microsoft priset "Partner of The Year" för bästa digitala kundtransformationen. Burlövs kommun har lyckats med en mer jämlik och proaktiv omsorg med ökad delaktighet genom digital innovation.

27.09.2018   |   LÄS MER
Redovisning: Vad social omsorg
kan lära av sociala medier

Digitaliseringen bidrar till att förvandla hela den sociala omsorgen som sektor. Det som kan framstå som en relativt enkel övning att ersätta ett pappersdokument till en digitalprocess men är mer komplext en man kan tro. Vi ser ett skiftande resultat i många projekt kring digitalisering och olika digitala erfarenheter. Vi ska nu ta en titt på hur digitaliseringen kan hjälpa vårdgivare att stödja vården med dokumentation och underlag.

28.08.2018   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00