Ytterligare ett steg
mot digitalt stöd inom vården

I ett nystartat pilotprojekt testar Södermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm en tjänst inom digital vårdplanering och kommunikation. Det är ett led i att öka de äldres delaktighet, inflytande och säkerhet genom ett planeringsverktyg för personalen.

”Samarbetet med Sekoia är ett steg i utvecklingen av äldreomsorgen på Södermalm, att förbättra för boende och underlätta för personalen med hjälp av digitala hjälpmedel och modern teknik. Vi vill hitta lösningar som innebär att de äldre bättre kan påverka sina insatser i det dagliga livet” säger Patric Rylander, avdelningschef för äldreomsorgen vid Södermalms stadsdelsförvaltning.

Den nya lösningen heter Sekoia och är väl beprövad i Danmark där de stöttar över 1 miljon vård-och omsorgsuppgifter per månad. Projektet genomförs på Katarinagårdens vård- och omsorgsboende. Här är förväntningen att planeringsverktyget ska säkerställa de äldres delaktighet och inflytande under hela dygnet. Projektet utvärderas tillsammans med äldre och medarbetare.

Stockholm stad

”Mina förhoppningar kring Sekoia är att det ska ge ökat inflytande och säkerhet för de äldre. Medarbetarna får stöd i att alla planerade uppgifter blir utförda i enlighet med genomförandeplanen. Kommunikationen genom Sekoia gör att administrativ tid frigörs som kan ges till de äldre” säger Karin Bülow, enhetschef för Södermalms vård- och omsorgsboenden i egen regi.

”Att Södermalms stadsdelsförvaltning valt Sekoia ser vi som ett kvitto på att Sekoias metodik med kunden i fokus ligger rätt i tiden”, säger Karl-Johan Palmgren, Sälj och Marknadsansvarig för Sekoia i Sverige.

Mer information:

Södermalms stadsdelsförvaltning                                                                                                            

Enhetschef: Gosia Holmberg. Telefon: 508 12 088 och e-mail: gosia.holmberg@stockholm.se

Sekoia                                                                                                                                                                

Projektansvarig: Karl-Johan Palmgren. Telefon 076-548 06 74 och e-mail: kpa@sekoia.se

6 steg för implementering
av digital välfärdsteknik

Inom omsorgssektorn anser många att det är en oöverstiglig uppgift att få de anställda att använda nya verktyg. Paradoxalt nog har det visat att upplevelsen blir till motsatt effekt om förbättrad kvalitet. Så i stället för att göra vardagen enklare, läggs ännu fler arbetsuppgifter till en stressig arbetsdag. Hur skall vi då införa ny välfärdsteknik?

26.11.2019   |   LÄS MER
Kraftmätning av
3 myter om digitalisering

Är du en av dem, som har svårt att överskåda, vad digitaliseringen innebär och kanske tycker, att tävlingen om att effektivisera och om att skära ner, flyttar fokus från vad som betyder mest? Vi har listat tre myter om digitalisering, som faktisk kan tacklas.

28.10.2019   |   LÄS MER
”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00