Ytterligare ett steg
mot digitalt stöd inom vården

I ett nystartat pilotprojekt testar Södermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm en tjänst inom digital vårdplanering och kommunikation. Det är ett led i att öka de äldres delaktighet, inflytande och säkerhet genom ett planeringsverktyg för personalen.

”Samarbetet med Sekoia är ett steg i utvecklingen av äldreomsorgen på Södermalm, att förbättra för boende och underlätta för personalen med hjälp av digitala hjälpmedel och modern teknik. Vi vill hitta lösningar som innebär att de äldre bättre kan påverka sina insatser i det dagliga livet” säger Patric Rylander, avdelningschef för äldreomsorgen vid Södermalms stadsdelsförvaltning.

Den nya lösningen heter Sekoia och är väl beprövad i Danmark där de stöttar över 1 miljon vård-och omsorgsuppgifter per månad. Projektet genomförs på Katarinagårdens vård- och omsorgsboende. Här är förväntningen att planeringsverktyget ska säkerställa de äldres delaktighet och inflytande under hela dygnet. Projektet utvärderas tillsammans med äldre och medarbetare.

Stockholm stad

”Mina förhoppningar kring Sekoia är att det ska ge ökat inflytande och säkerhet för de äldre. Medarbetarna får stöd i att alla planerade uppgifter blir utförda i enlighet med genomförandeplanen. Kommunikationen genom Sekoia gör att administrativ tid frigörs som kan ges till de äldre” säger Karin Bülow, enhetschef för Södermalms vård- och omsorgsboenden i egen regi.

”Att Södermalms stadsdelsförvaltning valt Sekoia ser vi som ett kvitto på att Sekoias metodik med kunden i fokus ligger rätt i tiden”, säger Karl-Johan Palmgren, Sälj och Marknadsansvarig för Sekoia i Sverige.

Mer information:

Södermalms stadsdelsförvaltning                                                                                                            

Enhetschef: Gosia Holmberg. Telefon: 508 12 088 och e-mail: gosia.holmberg@stockholm.se

Sekoia                                                                                                                                                                

Projektansvarig: Karl-Johan Palmgren. Telefon 076-548 06 74 och e-mail: kpa@sekoia.se

”Ju mer datadrivna vi blir,
desto fler faktorer måste man ta hänsyn till”

I takt med att dokumentationskraven blir allt mer omfattande ökar också datainsamlingen vid boenden. På sikt är detta positivt eftersom utvecklingen gör att chefer och medarbetare kan fatta beslut baserade på fakta snarare än aning. Därför kan mer objektiva beslutsunderlag också fungera som grundläggande motivationsfaktor då dokumentationsprocessen digitaliseras.

24.09.2019   |   LÄS MER
Individens personliga behov
är IBIC:s själva existensberättigande

Att individens och dess personliga behov tillgodoses är IBIC:s själva existensberättigande, skulle man inte på ett säkert sätt garantera detta så finns inte IBIC. Därför måste man bygga system där det är omöjligt att strunta i den individuella människan. Intervjua med Karl Nyström Edefjäll.

28.08.2019   |   LÄS MER
Vård- och handlingsplaner innehåller
fel och blir aldrig perfekta

Är genomförandeplanen ett levande dokument? Varför kan aldrig genomförandeplanen bli perfekt? Det kanske inte existerar något som en detaljerad och uppdaterad genomförandeplan.

26.08.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00