Ytterligare ett steg
mot digitalt stöd inom vården

I ett nystartat pilotprojekt testar Södermalms stadsdelsförvaltning i Stockholm en tjänst inom digital vårdplanering och kommunikation. Det är ett led i att öka de äldres delaktighet, inflytande och säkerhet genom ett planeringsverktyg för personalen.

”Samarbetet med Sekoia är ett steg i utvecklingen av äldreomsorgen på Södermalm, att förbättra för boende och underlätta för personalen med hjälp av digitala hjälpmedel och modern teknik. Vi vill hitta lösningar som innebär att de äldre bättre kan påverka sina insatser i det dagliga livet” säger Patric Rylander, avdelningschef för äldreomsorgen vid Södermalms stadsdelsförvaltning.

Den nya lösningen heter Sekoia och är väl beprövad i Danmark där de stöttar över 1 miljon vård-och omsorgsuppgifter per månad. Projektet genomförs på Katarinagårdens vård- och omsorgsboende. Här är förväntningen att planeringsverktyget ska säkerställa de äldres delaktighet och inflytande under hela dygnet. Projektet utvärderas tillsammans med äldre och medarbetare.

Stockholm stad

”Mina förhoppningar kring Sekoia är att det ska ge ökat inflytande och säkerhet för de äldre. Medarbetarna får stöd i att alla planerade uppgifter blir utförda i enlighet med genomförandeplanen. Kommunikationen genom Sekoia gör att administrativ tid frigörs som kan ges till de äldre” säger Karin Bülow, enhetschef för Södermalms vård- och omsorgsboenden i egen regi.

”Att Södermalms stadsdelsförvaltning valt Sekoia ser vi som ett kvitto på att Sekoias metodik med kunden i fokus ligger rätt i tiden”, säger Karl-Johan Palmgren, Sälj och Marknadsansvarig för Sekoia i Sverige.

Mer information:

Södermalms stadsdelsförvaltning                                                                                                            

Enhetschef: Gosia Holmberg. Telefon: 508 12 088 och e-mail: gosia.holmberg@stockholm.se

Sekoia                                                                                                                                                                

Projektansvarig: Karl-Johan Palmgren. Telefon 076-548 06 74 och e-mail: kpa@sekoia.se

Proaktiv vård och omsorg
ger stora besparingar

Så kallade avvikelser eller negativa händelser är något som bekymrar många kommunala kvalitetsansvariga inom socialtjänsten och äldreomsorgen. En sådan händelse är något som kan ge medarbetarna dålig nattsömn och på sikt leda till att verksamheten får dåligt rykte. Så vad kan man göra?

17.06.2019   |   LÄS MER
Alltför stora mängder dokumentation
är en belastning

Det är inte en helt lätt uppgift att sätta sig in i de många schemadrivna och pappersbaserade rutinerna på ett omsorgsboende. Det finns ett närmast oändligt antal olika dokumentationsformer. Var och en med sin historiska grund och kapacitet att stödja den yrkesmässiga verksamheten. Samtidigt tar de upp en stor del av den tid som i stället skulle kunna läggas på social omsorg. Så – vilken är den rätta vägen framåt? Vi har läst flera olika artiklar och försökt samla några perspektiv på ett uttryck med en del negativa konsekvenser.

16.05.2019   |   LÄS MER
Fördelarna med dokumentation
inom vården

Lagen kräver visserligen att den vård som ges vid en klinik eller ett boende dokumenteras, men den här dokumentationen kan användas till mycket mer än att bara bevisa vilka åtgärder som har vidtagits. Givetvis kommer dokumentationen alltid att vara viktig för sjukvården och äldreomsorgen, och möjligheterna att utnyttja denna dokumentation på ett mer proaktivt sätt beror helt på hur organisationen som helhet är utformad för att hantera den.

28.03.2019   |   LÄS MER
Sekoia AB   /   Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm   /   kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00 Sekoia AB
Hälsingegatan 45   /   113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se   /   +46 8 410 370 00
Sekoia AB
Hälsingegatan 45
113 31 Stockholm
kontakt@sekoia.se
+46 8 410 370 00